Vietnamees gekkenhuis

21 mei 2010

Dit word weer een heel kort berichtje maar ik wil even vertellen dat ik hier een bizarre week heb gehad in Vietnam.

In Nederland kunnen we ons niet voorstellen wat ze hier met scooters kunnen doen. Ze kunnen de hele familie mee nemen op de motorbike met papa, mama, oma , opa en een paar kleine kinderen alsof het niks is. In Nederland moet je naar het circus om zoiets te zien of je ziet een paar jongelui zoiets uithalen seconden voor ze een verschrikkelijk ongeluk veroorzaken. En alsof dat nog niet genoeg is kunnen ze ook breedbeeld tvs, kasten, stoelen, pompen, grote vissen, kippen, varkens, staaldraad, grote glazen ramen (tegen de wind in) en veel meer vervoeren met een standaard motorbike. Echter wat ik gister achterop de motorbike zag had ik niet echt verwacht ook al zou ik eigenlijk niet verbaasd moeten zijn. Ik was terug aan het rijden na een korte wandeling toen ik 3 mannen op een motorbike voor mij zag. Het viel mij op dat 1 van de mannen zijn hoofd zeer ver naar de zijkant had en leek te slapen. Toen ik ze voorbij reed keek ik dus naar hun toe om te zien wat er nou eigenlijk aan de hand was. Ik weet het niet zeker maar ik ben 99% zeker dat de man dood was. Zijn ogen waren open en er was bloed langs de hele rechterkant van zijn hoofd. Hij zat tussen de bestuurder en de man achterop die hem overeind hield en zo hadden ze een scooter die nu opeens als lijk(wagen)scooter fungeerde. Ongeloofelijk. Ik wil nu nog 1 ding zien een koe of een paard op de scooter maarja dat lijkt mij onwaarschijnlijk.

Nou dat is 1 van de bizarre dingen het andere is dat ik afgelopen week terug kwam van het avond eten en opeens was de hele straat gevuld met mensen, toeterende motorbikes, toeterende autos en etc. Ik kon niet zien wat er nou eigenlijk aan de hand was maar mensen keken omhoog bij 1 van de hotels vlak bij mijn guesthouse. Terwijl ik krediet kocht voor mijn telefoon werd ik verteld dat iemand daar zelfmoord had gepleegd wat ik later hoorde van Linh was omdat hij zijn gokschulden niet meer kon betalen. De man had blijkbaar ontzettend veel gegokt op een voetbal spel en verloren waarna hij en het hotel en zijn bookie niet meer kon betalen. Dat zal hij nu ook niet meer doen want hij was morsdood.

En alsof dat nog niet genoeg is voor 1 week is ook nog de broodjesman voor mijn guesthouse aangevallen. We zwaaien elke dag naar elkaar wanneer ik mijn motorbike haal bij de universiteit en soms bestel ik bij hem een broodje met ei of kaas. Ik weet niet waarom hij is aangevallen maar opeens hoorde ik allemaal glas breken en geschreeuw in de straat en toen bleek hij dus te zijn aangevallen. Ik zag hem zijn hoofd vasthouden waar hij was geslagen en zijn kar lag op de weg. Vandaag na 2 of 3 dagen stond hij er gelukkig weer. Die Vietnamezen zijn nogal makkelijk ontvlambare types dus wie weet wat ie heeft gedaan om zoiets te verdienen maar waarschijnlijk niet veel.

Oke dat is het dan weer

Maarten
  2. Maarten:
  3. Maarten:
    23 mei 2010
    De derde is trouwens behoorlijk onsmakelijk! Bah!
    Niet voor vegetariers...
  4. Arnica:
    24 mei 2010
    freaky! ben wat dat betreft blij dat ik in middle of nowhere zit.
  5. Diana:
    26 mei 2010
    Pffff wat een verhalen weer! Echt CHAOS!
    Als je die koe gesignaleerd hebt, moet je maar proberen een pic te maken. Alhoewel....da's behoorlijk gevaarlijk daar denk ik...al rijdend in die chaos, haha! Doe maar niet dus":D

Succes weer en enjoy!
  6. Robbin:
    29 mei 2010
    Haha goed bezig Maarten! Hè bas ik heb al behoorlijk veel zin om die gekkengeit van dichtbij te zien!!
  7. Niels:
    8 juni 2010
    Heey bas,

daar gebeurt dan meer dan op een gemiddelde dag in Meppel.

Groet
  8. Arnica:
    15 juni 2010
    Robbin en Bastiaan heel veel plezier samen! Lekker scooter rijden en mooie dingen zien en genieten van Vietnamese leven.
    Groetjes