Een echte bofkont

5 mei 2010

Ik weet niet wat het is maar ik heb weer geluk gehad. Sinds ik terug ben in Nha Trang heeft 1 duikshop eigenaar mij aangeboden dat ik gratis kan gaan duiken en dan mijn surveys op de boot kan doen. Kun je dat geloven? Ik eigenlijk ook niet maar toch is het zo. Er wordt van mij verwacht dat ik de meehelp in de ochtend en na het duiken met alles op en van de boot af te laden.

Vandaag ben ik dus lekker wezen duiken en daarna heb ik surveys gedaan. Het duiken is even slecht als ik dacht met heel weinig vis. Ik heb deze duik echter wel een meterslange grouper gezien en dat is toch wel erg indrukwekkend. Maar het leukste van het duiken vandaag vond ik eigenlijk dat schoonmaak visjes mij gingen schoonmaken. Je vraagt je af wat zijn schoonmaak visjes eigenlijk? Dat zijn visjes met een schort en bezem die de koralen schoonmaken. Oke in het echt gaat een vis die schoongemaakt wilt worden voor een schoonmaak station liggen (een koraal of ander substratum waar schoonmaak vissen wonen) in een niet dreigende manier en dan komen de schoonmaak vissen die dan de parasieten en beschadigde huid verwijderen. Blijkbaar lag ik op zo'n manier dat ze mij schoongingen maken. Ik kon het voelen hoe ze over mijn hand gleden op zoek naar parasieten of dode huid wat uiteraard niet lukte want ik verzorg mezelf geweldig goed! (oke oke dat is niet zo maar goed genoeg)

De koralen in het marine park in Nha Trang zijn gelukkig nog in een goede conditie en zien er vaak erg mooi uit. Als er iets aan het vissen gedaan kan worden zou het duiken hier heel goed kunnen zijn. Helaas zijn ze weer begonnen met dynamiet vissen en dat is precies wat je denkt. Ze gooien een staaf dynamiet in het water en kijken daarna wat er omhoog komt drijven. Ondertussen blazen ze ze alle koralen naar de klote en dus blijft er niks over. Maarja het duiken is nog steeds leuk om te doen en de meeste duikers zijn volgens mijn survey nog steeds heel tevreden. Blijkbaar hoeft het allemaal niet in zo'n goede conditie te zijn om voor recreatieve duikers interessant te zijn. Wil je meer weten over verschillende duikbestemmingen ga dan naar mijn site http://diveselector.com

En dan terug naar mijn surveys dat gaat zeer traag ik heb er nu 76 en ik wil er uiteindelijk honderd. Vandaag had 5 surveys gister 3 en eergister 6. Ik wil het eigenlijk uiterlijk zondag afronden maar met deze snelheid lukt dat net wel of net niet. Ik wil nu wel heel snel klaar zijn want het wordt nu belachelijk hoelang ik bezig ben met mijn onderzoek. Ik ben veels te afgeleid met alle dingen die je hier op dit blog leest en nog zoveel meer. Vietnam is fantastisch en ik wil zeker nog langer blijven.

In die trant ben ik ook begonnen met Vietnamees leren. In de ochtend volg ik lessen (ook al nu niet meer omdat ik mijn onderzoek wil afronden) en dan in de middag ga ik naar een coffeeshop met Linh en oefen ik met haar. Het gaat steeds beter en ik kan steeds meer zeggen maar het blijft een moeilijke taal. De meeste buitenlanders geven het direct op maar als ik hier langer blijf wil ik kunnen communiceren en hun roddels verstaan. Ik weet in ieder geval deptrai want ik blijf maar horen dat ik knap ben. Zou jij ergens weg willen waar ze je allemaal knap vinden? Nee dat dacht ik nou ook. Maar zoals jullie op de fotos hebben kunnen zien heb ik al een vriendinnetje. Camille is een francaise die als architect werkt in Saigon en al bijna een jaar in totaal in Vietnam is. Zij blijft in ieder geval tot December en daarna ziet ze wel weer verder. Het enigste vervelende is dat ze in Saigon woont en ik in Nha Trang want dat is toch lang reizen met de bus en dus is het niet altijd even makkelijk om elkaar te kunnen zien. Nu is ze echter in Frankrijk voor 2 weken dus dan houd het helemaal op. Helaas houd ze niet van duiken of vissen dus dat is wel  jammer.

Oke nou dan weten jullie weer een beetje waar ik mij hier mee bezig hou.

Tam Biet (dag)

O ja ik heb wat fotos van het duiken en van Linh en haar familie toegevoegd. Groetjes

1. Arnica:
    6 mei 2010
    Hi Bas,
    Moest je zo hard schoongemaakt worden?!
    Voor schoonmaak visjes: zie film sharkstale of ga naar doctor fish bij sauna zwaluwhoeve.
    Na ja goed anderzijds ze vinden je daar dus mooi en je hebt een vriendin. Leuk ook weer foto's!
    Succes met je onderzoek, kom op!

Groetjes
  2. Maarten:
    7 mei 2010
    Hee Bastiaan!
    Wat leuk dat je lekker mag duiken! En ik heb er het volste vertrouwen in dat je snel de 100 haalt.
    Echt goed ook dat je zo hard aan je Vietnamees werkt, ik ben wel benieuwd hoe het klinkt :D
    Groetjes!
    Kim
  3. Diana:
    10 mei 2010
    Hey Bas,
    Klinkt allemaal weer erg goed.
    Ben idd ook erg bemieuwd hoe jij in het vietnamees klinkt :D

Succes weer met alles en jammer dat je vriendin niet van duiken etc houdt,maar aan de vorige foto's te zien hebben jullie genoeg leuke dingen te doen samen ;)
    Enjoy!!

groetjes! x