Explosie

30 november 2009

Ik heb gister ook een verhaal geschreven dus heb je dat al gelezen? Oke dan. En daarnaast heb ik ook een boel nieuwe fotos

Explosie.

Ik moest om half 7 opstaan want om kwart over 7 zou ik met Hao (de duiker) een student aan de universiteit naar fishing villages bij de eilanden gaan. Dit zou niet zo'n probleem zijn geweest als ik niet pas om half 4 naar bed zou zijn gegaan met genoeg biertjes op voor een zachte maar toch enigzins onaangename kater (niet dat er aangename katers zijn). Terwijl ik opstond dacht ik er meerdere keren aan om te smsen dat ik toch niet meeging maarja dat zou al helemaal niet netjes zijn geweest. Dus ik stond op sprong onder de douche en stond paraat om 10 over zeven. (paraat om mee te gaan maar ook niks meer) Dus ik sprong mee achterop de scooter en we reden naar de haven. Ik gebruikte mijn nieuw geleerde vietnamees om te vragen hoeveel en fles water en cola koste wat lukte. Alleen begrijp ik nooit wat ze terug zeggen dus dat is nogal een probleem. Gelukkig vertaalde Hao en was het een behoorlijk schappelijke prijs. Helaas was de bootreis naar de Eilanden minder schappelijk. Omdat ik een buitenlander ben mocht ik niet mee met de boot voor de lokale mensen en moest ik een boot huren voor 150,000 in plaats van 15000 dong. Dat is 6 euro dus nou ja dat moest dan maar. Nadat ik weer mijn naam had geregistreerd gingen we naar de fishing village. Ik had verwacht dat we naar een village gingen maar eenmaal aangekomen bleek dat we naar drijvende aquacultuur kooien gingen. Helaas is mijn camera kapot en kan ik geen fotos maken maar ik zal het proberen uit te leggen. De drijvende aquacultuur kooien zijn ongeveer 20 of 25 bij 20 meter breed. Het bestaat uit balken die drijven op blauwe tonnen met een klein schuurtje in een van de hoeken. De kooien zelf bestaan uit netten die tussen de balken zijn gespannen en ongeveer 1 tot anderhalve meter breed zijn, misschien 2 tot 3 meter lang zijn en ongeveer 5 meter diep zijn. In deze kooien hebben ze vis, kreeften, krabben, zee egels en meer. De dieren worden in een juveniel stadium gevangen in het wild en dan groot gekweekt in de kooien. Op deze drijvende eilanden hielden ze honden voor bescherming en er werkte een paar mensen. Deze waren gevangen vis aan het kapot knippen om aan de vissen te voeren of vissen aan het wassen in een ton met medicijn.

Aquacultuur in deze vorm is schadelijk voor het milieu op een paar manieren. Ten eerste worden de vis die worden gekweekt eerst in het wild gevangen. Alles is hier al overbevist dus dit is niet best. Vooral niet aangezien nu ook de kleinste vissen worden gevangen. Om al deze dieren groot te voeren moeten ze eten hebben wat weer word gedaan door ze vissen te voeren. Dus nu zijn alle vissen die als voer kunnen dienen ook lucratief geworden. Daarnaast is het heel inefficient want de vissen worden veel meer kilo vis gevoerd dan uiteindelijk wordt geoogst. De vis die niet wordt opgegeten of uitgepoept komt terug in het milieu als nutrienten waardoor het water kan eutrofieren en bijvoorbeeld algen de koralen gaan overwoekeren of algen in de waterkolom het water te troebel maken zodat de koralen geen zonlicht meer krijgen. Daarnaast gebruiken ze medicijnen om de vissen gezond te houden want in condities waar ze dicht op elkaar zitten wordt de kans op de verspreiding van ziektjes behoorlijk veel groter. Maar deze medicijnen zijn vaak ook schadelijk voor het milieu.

Oke genoeg over dat. Dus we zijn daar op die eilanden en Hao en een vriend van hem gingen de waterkwaliteit meten terwijl ik dacht shit wat is een drijvend eiland met smalle balken om over te lopen en een beetje op en neer golvend een ongeloofelijk slechte plaats om van een kater te bekomen. Gelukkig voelde ik me niet dronken of aangeschoten want ik moest recht kunnen lopen om niet in het water te vallen. Ik keek in de kooien en het viel me wel op dat ze niet zo heel vol gevuld waren. Na de eerste kooi gingen we naar de volgende die zo was gemaakt dat er ook toeristen konden komen dus makkelijker begaanbaar en met wat ligbedden. Ik zocht een stoel op en Hao zei blijf maar hier dus ik ben gaan dutten en om 12 uur werd ik weer eens wakker en voelde me na dat uurtje slaap weer een stuk beter. Dus ik ging kijken hoe Hao en zijn collega niet met hun mandbootje naar de kooi konden varen omdat het te hard stroomde en waaide. Uiteindelijk moesten ze naar een andere aquacultuur kooi maneuvreren met veel moeite om hulp te krijgen. Na dit even te hebben bekeken keek ik in 1 van de kooien en wat ik daarzag...... Zeeschildpadden werkelijk waar zeeschildpadden. Ik kon mijn gevoelens niet meer bedwingen ik explodeerde gewoon. Ik zei tegen het meisje dat met ons mee was "zie je dit schildpadden." Ik zeg "waarom moeten vietnamezen alles opeten. Jullie zijn zo ongeloofelijk stom! Alles maar vernietigen al je plastic in zee gooien alle dieren zelfs zeldzame dieren als schildpadden opeten! Waarom moeten toeristen naar Nha Trang komen als jullie er zo'n smeerboel van maken." Ze begreep er niks van ze zei maar die schildpadden zijn hardstikke duur per kilo. Ze staarde me maar aan in ongeloof. Vervolgens kwam Hao waartegen ik ook begon te zeggen dat die schildpadden overal beschermd zijn dat je ze niet mag eten dat ze hardstikke zeldzaam zijn en dat die vietnamezen gek waren! Ik had het even zo gehad met alle vernietiging die ik hier waarneem. Ik vind het niet dat ik het recht heb om te zeggen dat vietnamezen het verkeerd doen want Europeanen, Amerikanen en iedereen anders is geen haar beter maar ik had het echt gehad. Ik ben zelf ook een hypocriet want de wereld rondvliegen, vlees eten, seafood eten en zoveel meer is slecht voor het milieu maar ik had het even niet meer. Vervolgens zei Hao wat tegen de eigenaar van de kooien die zei dat hij de schildpadden alleen had om aan de toeristen te laten zien en dat hij permissie had van de overheid. Dat stelde me iets gerust maar hij zei ook dat hij ze had gekweekt wat natuurlijk klinkklare onzin is omdat ze veels te groot waren om maar 3 jaar oud te zijn zoals hij beweerde! Daarnaast had hij ook nog een zeeschildpad schild waarna hij begon te zeggen dat wanneer de overheid ze vrijlaat ze verhongeren en de visser ze naar hem toe brengen. Ik weet niet wat hij allemaal vertelde en Hao kon het niet goed vertalen maar het waren bijna zeker weten leugens. Ik kom hem natuurlijk niet zeggen dat ik dacht dat hij een ongeloofelijk potje aan het liegen was en hem een mep verkopen want Hao moet daar nog werken dus is het daarbij gebleven.

Waar ik wel achter ben gekomen is dat ik soms wel echt meen wat ik zeg en dat ik echt wat wil doen om tenminste nog iets van de zee te redden!

Groetjes Bastiaan

Morgen of overmorgen komt weer een nieuw verhaal

1. Diana:
    30 november 2009
    Hey Bas,
    Waardevolle ontdekking wel... erachter komen dat je soms wel meent wat je zegt ;)
    Maar dat je echt iets wil doen voor het redden van de zee dat is duidelijk!
    Ongelofelijk dat ze er zo mee omgaan daar..
    Maar dat zullen andere mensen misschien ook denken van ons Europeanen,of van de Amerikanen. Wij groot ge-/verbruikers..

Goede blog weer,leuke foto's!
    x
  2. Arnica:
    1 december 2009
    He Bas
    Super zeg al die foto's!!!
    Gaat me makkelijker af dan je verhalen, ligt aan mij dat weet je...
    moet wel veel lachen om je nederlands, sorry!

groetjes hollandse dyslext ;-)