Nha Trang

5 september 2009

Nou de derde dag zomaar een bizarre dag. Het eerste deel van de dag heb ik wat geleerd en me wat lopen vervelen op mijn hotel kamer. Om kwart voor 4 was het tijd om Justus en Dung te ontmoeten bij het hotel van Justus om dan naar Nha Trang te vertrekken. De jongen voor het hotel regelde een motorbike voor mij en met mijn rugtas en laptop tas ben ik achterop gaan zitten. De rit verliep snel ook al zat ik wel wat oncomfortabel vooral omdat ik wat kramp in mijn benen kreeg. Bij het Hotel stond Dung al voor het hotel en Justus kwam daarna ook snel aangelopen. Alles wat betreft de reis verliep ongeloofelijk voorspoedig en toen waren we in Nha Trang. Bij het hotel werden we door de receptionist opgevangen die ook blijkbaar een visserij specialist is en werkt bij het aquaculture and fisheries institute number 3 in Nha Trang. Hij is geloof ik 28 ook al ziet hij er jonger uit en is iets te handtastelijk, maarja vietnamezen lijken ook meer aanraking gewend te zijn. Met zijn vieren vertrokken we naar een restaurant waar we nog 3 studenten tegen kwamen. Het eten bestond uit allerlei soorten seafood waar ik normaal niet van hou maar ik heb alles geprobeerd en gegeten. Inktvis, krab, garnaal, zeeslak en vis. Misschien helpt het ook dat ik verkouden ben want ik proef volgens mij de helft niet. Ze waren ook onder de indruk omdat ik meteen met stokjes begon te eten zonder problemen al had ik wel wat problemen toen ik de fijner gesneden tomaat en komkommer probeerde te pakken. Ook het rijst eten vandaag was lastig met stokjes omdat je het kommetje dicht bij je mond houd en het naar binnen schuift maar ik telkens per ongeluk bijna het kommetje opeet. Verder bleek dat de vietnamezen hun stokjes verder naar achter vasthouden maar dat moet ik nog wat oefenen. Bij het eten dronken we bier met daarin een flinke ijsklont. Het bier word continu bijgeschonken zodat je geen idee hebt hoeveel bier je eigenlijk op hebt. Ik denk dat de clue wel duidelijk was en ik was natuurlijk veels te snel aangeschoten. Verder kon ik tijdens het eten kon ik lekker met ze kletsen over vissen, visserij en aquacultuur wat ik erg boeiend vind. Na het eten gingen we met zijn vijven nog wat koffie drinken naast het hotel. De koffie werd een biertje en eventjes werd tot 12 uur. Na het biertje besloten de mannen namelijk dat we boven nog even moesten gaan dansen. Ik had al gehoord dat Nha Trang de party stad is van Vietnam maar wat ik niet wist was dat mijn docenten erbij zouden zijn met mijn kennismaking daarvan. Dus naar de discotheek met de mannen. De muziek was oorverdovend hard dus ik hoor waarschijnlijk alweer een paar toonhoogtes minder maarja ik heb al zoveel schade opgelopen in Nederland dat het in ieder geval geen pijn meer doet. We werden een tafeltje gegeven en nadat we bier hadden begon meteen in danseres in hotpants en bikini top met paaldansen. Blijkbaar mag je daar in Vietnam schaamteloos naar staren want daar begon ons Vietnamees gezelschap meteen mee. Ik geloof dat Justus er wat ongemakkelijk van werd maar ik zelf zo ie zo. Maarja het bier bleef stromen en zoals in de bar bleven ze hier vrolijk bijschenken. Dat en er zijn dames om je te vermaken. Ik vond dat zelf zomaar ongemakkelijk zo’n vrouwtje die over je heen hangt en me op geen gegeven moment allemaal kusjes ging geven dus ik probeerde het maar te negeren. Maar hun intentie is om je veel te laten drinken door continu te klinken met iedereen. En het werkt! Verder begon mijn Vietnamese begeleider de danseres te verleidden of misschien gewoon oneerbiedige voorstellen te doen maar in ieder geval had ze zijn telefoon nummer gekregen. Ik weet niet wat normaal is in Vietnam maar volgens mij vinden ze hoeren zomaar normaal. Uiteindelijk zijn we om 12 uur vertrokken waarna ik snel mijn kamer in ben gelopen en gaan slapen.

De vierde dag begon beter dan ik had verwacht want ik had gedacht meer moeite te hebben met wakker worden en een grotere kater te hebben maar ik was netjes iets voor 8 wakker. Na gedoucht te hebben en mijn tanden te poetsen wat de alcohol damp helemaal niet kon wegwerken heb ik ontbeten met Justus, Dung, Tung en nog een vietnamees. Het ontbijt was lekker ei met een broodje dus als ik Nederland mis kan ik daar lekker brood eten. Vervolgens zijn we naar de lokale universiteit geweest waar ik ben geïntroduceerd en Justus heeft gekeken of mogelijke collaboratie met de Wageningen Universiteit mogelijk is. Hij is vooral opzoek naar projecten die met climate change te maken hebben.

Rond 4 uur heb ik gezwommen met Tung en ik kan je vertellen het water is heerlijk warm! Hierna ben ik met Justus en Dung naar een eiland gegaan eerst met een speedboat en terug met een ferry. Op het eiland was allerlei vermaak volgens mij vooral voor Vietnamese toeristern. Ze hadden ook een aquarium met allemaal haaien, roggen en baarzen alles dat ik wil zien met snorkelen maar in de zee zelf schijnt niet veel te zitten. Gezien de hoeveelheid seafood ze eten komt dit ook niet echt als een verrassing. En het eten is spotgoedkoop! Dus Arnica komen!

Vanochtend heb ik nog wat tempels met Justus en Dung bezichtigd en daarna zijn we terug gevlogen zodat ik nu wat kan uitrusten want het waren zomaar drie hele drukke dagen en morgen ga ik alweer naar de Mekong Delta. Het is niet te geloven dat ik hier nog niet eens een week ben! Maar ik voel me hier tot nu toe best thuis!

1. Arnica:
    5 september 2009
    Weohoe!!! Cheap seafood!!!! Ik ben helemaal voor!
    Maar uhm vervelen op je hotel kamer...?!
    Goed om te horen weer dat het zo goed met je gaat en je het naar je zin hebt!
    Trouwens lekker toch die lichamelijke aanraking, niets mis mee?!
    Wel hevig zeg die cultuur daar wat betreft vrouwen, toch anders en ja wat moet je daar nou mee?

Negeer jij voorlopig de vrouwen maar even voordat je weet hoe het werkt...(floris)

Groetjes, Marijn, Sander, Floris en Arnica