This is Vietnam

20 oktober 2009

"This is Vietnam" dat blijkt het excuus te zijn om lijdzaam toe te kijken hoe de koraalriffen vernietigd worden, de vissen weggevist worden en verder niks te doen. Ja "this is Vietnam" maar overal is het moeilijk om problemen op te lossen. Het is veel makkelijker om problemen te veroorzaken en daar blijken ze net als wij een stuk beter in te zijn. Ik heb persoonlijk weinig vertrouwen in Nederlands en Europees natuur beheer maar ik geloof dat het kan lukken om in ieder geval iets te redden.

Helaas ben ik bang dat het de mensen die ik afgelopen week heb gesproken niet gaat lukken. Dinsdag had ik een interview met een vrouw van een duikshop en die vertelde mij dat volgens haar de riffen binnen 10 jaar vernietigd zouden zijn. Ja wat kun je er aan doen "this is Vietnam". Vervolgens bij de volgende duikshop was het een even treurig verhaal, de grote vissen waren weggevist de zeepaardjes verdwenen, de murenes naar aquariums gestuurd en nou ja het was niet best. Ja ik mocht mijn onderzoek doen maar met mijn suggestie dat mijn onderzoek ook relevant kon zijn voor hun was de reactie "this is vietnam." Ja in Frankrijk daar hadden ze een hadden ze een succesvol Marine Protected Area maarja dit is Vietnam.

Vervolgens had ik donderdag een interview met de marine park manager. Ik had ondertussen al alle documenten die ik via het internet had kunnen vinden gelezen en dat waren er heel wat dus ik had pittige vragen. Helaas kon de man me vrijwel niets vertellen. Targets of doelen voor de toekomst? Ja de mission was om de socioeconomics van de vissers dorpen te verbeteren en de biodiversiteit te beschermen maar concrete doelen? Ja het is moeilijk om het hier te beschermen want er moet een balans gevonden tussen development en natuurbeheer. Nou je hoeft niet te raden hoe dit eruit zou zien op een ouderwetse weegschaal. En ja de arme man kon er natuurlijk niks aan doen want ze hadden zelfs zijn beheersplan nog niet goedgekeurd dat ingediend was in 2004. Wat wel opviel is dat er een auto voor het kantoor stond waarschijnlijk van hem dus ik weet waarschijnlijk waar hij wel goed in is. "zakken vullen" Misschien ben ik te hard maar het is te treurig dat iedereen maar zijn handen opsteekt en zegt "this is vietnam". Blijkbaar hoef je geen resultaten te laten zien of nou ja misschien de inkomsten gegenereerd door de toegangsprijs.

Zondag was voor mij geregeld om trawler vissers te interviewen. Niet het meest relevant voor mij maar zoals altijd dacht ik dat het interessant kon zijn. Het eindigde echter heel anders en misschien toepasselijker voor mijn week. Het bleek namelijk dat ik was gekomen voor een kennismaking en niet zo maar 1 maar ook om vooral veel bier te drinken. Nou ik heb het geweten ik geloof dat we om 11 uur in de ochtend zijn begonnen en dat ik om 4 uur in slaap ben gevallen in mijn hotel kamer. Tot nu toe had nog geen enkele vietnamees meer dan mij kunnen drinken maar dat hoef ik bij vissers niet te proberen. Dus ja zuip het verdriet maar weg dat zullen hun vast ook denken aangezien ze net een miljoen dong verlies hadden gemaakt op hun vorige tocht waarvan ze net terug waren.

Maar ik kan dit verhaal natuurlijk niet afsluiten met alleen maar treurigheid en ik heb vorige week ook leukere dingen gedaan. Ik ben gaan wandelen in de heuvels (bergen) hier en heb een boel leuke vogels en hagedissen gezien en zelfs een eekhoorn. Ik kon omhoog komen omdat ze een pad naar de bananen plantages hadden gemaakt en omdat er bananen plantages waren want als dat er niet is dan kom je niet door die jungle. Ik heb diep respect voor de soldaten die zich daar doorheen hebben geforceerd. Nadat ik weer beneden was was ik zo nat dat het leek alsof ik had gezwommen. Dat heb ik vervolgens ook gedaan vanuit mijn "guesthouse" dat 2 minuten lopen van het strand af ligt. Niet verkeerd dus.

Verder hoeven jullie je geen zorgen te maken over mij en mij "tweewieler" ik kan er prima op rijden. En natuurlijk heb ik ook zo'n superveilige helm of niet Sander V?

Nou ik sluit dit af met het bericht dat ik alles in mijn macht zal doen om de koraalriffen hier te redden. Gister heb ik de hele dag gewerkt helaas ben ik vandaag ziek dus neem ik vrij. Het is niet makkelijk maar zo ie zo leer ik een heleboel van het werk dat ik nu doe. Het is ondanks dat ik daardoor voornamelijk in mijn kamertje zit toch echt super om hier te werken.

Groetjes Bastiaan

1. Maarten:
    Hee Bastiaan!

Wat triest dat de mensen daar zo over de koraalriffen denken alsof ze er niks aan kunnen doen. Vinden ze het wel erg dat het zo snel verminderd allemaal of dat ook niet eens? Hopelijk word jij er alleen maar strijdvaardiger door!
    Het ziet er in elk geval wel gezellig uit met die vissers op de foto's ;)

Oh, en ik heb heel hard gelachen om je vorige verhaaltje..! Ik zag het al helemaal voor me!

Groetjes, Kim

Ps: ik krijg nog steeds geen automatische e-mail, hoewel ik me niet (opnieuw) kon aanmelden, omdat ik al aangemeld ben... vreemd!
  2. Maarten:
    Ha die bastiaan!!!

Ik hoop dat het je lukt om positief te blijven tussen al dat negativisme! Leuke dingen doe je nog vollop dus daar zal het niet aan liggen!

Heel veel plezier nog en succes met het werken aan een betere wereld met koraal!

Ben jaloers op je: die slang die je ophebt vond ik wel indrukwekkend!

Groet,
    Maarten
    ps: Veel plezier met je motorbike, gewoon veel gas geven, dat werkt meestal het beste!