Vrijdag avond en een day trip

22 september 2009

Ik blijf maar verhaaltjes typen maarja ik vermaak me dan ook uitstekend! Donderdag heb ik in ieder geval een mijlpaal bereikt wat betreft mijn thesis door mijn nieuwe onderzoeksvoorstel af te hebben. Natuurlijk moest dit vrijdag worden besproken met mijn begeleider Justus en uiteraard vond dit plaats in een restaurant. Eva was er ook om haar Phd voorstel te bespreken en dus met z'n 3en besproken we de voorstellen. Maar rond 5 uur was de bespreking over en kwam bier tersprake (met de ober). Dus hup bier voor ons 3en waarna we al snel aangeschoten waren en er echt eten moest komen. Justus zou wel even bestellen, nou we zullen er hongerig uit hebben gezien maar hij bestelde genoeg voor een heel dorp in Afrika. Tofu met krab en 1 of ander schelpdier, een bord vol met een soort (hele lekkere!) kokkels, frietjes, gefrituurde vis, rijst en nou ja een hele tafel vol. Ik moet zeggen behalve de tofu was alles super lekker. De tofu was ook wel te eten maar daar zat niet veel smaak aan.

Uiteraard bleef het bier ook komen (die docenten kunnen zuipen!, maar ik ook). Er kwam op een gegeven moment nog een Itiliaan die woont in Nederland en hier ook tijdelijk lesgeeft. Dus gezellig en op een gegeven moment moesten we maar eens ergens anders naartoe gaan. Justus was ook mee maar was na zijn eerste cocktail meteen naar zijn hotel gegaan, maar de Italiaan, eva en ik zaten om 6 uur 's ochtends nog op het terras. Dus wou Eva een pannenkoek en we konden toch niet gaan slapen want we hadden afgesproken om 8 uur badminton te gaan spelen met wat vietnamezen dus.... De italiaan ging snel naar zijn hotel en wij hebben een pannenkoek gegeten en een kerel zien scheiten midden op straat. Daarna nog badminton wat bij mij nog verassend goed ging! En om 11 uur eindelijk gaan slapen.

Amper bijgekomen van het weekend was het maandag (gister) alweer tijd voor iets leuks. Ik en Eva zijn naar een (zeer groot!) mangroven bos gegaan. We hadden een prive tour want niemand anders had zich opgegeven voor de trip dus dat was geweldig. Het bos staat op de unesco lijst en ik kan het me goed voorstellen zo groot. Eerst zijn we naar Monkey Island gegaan en een vietcong commando kamp. De apen waren wel erg tam maar het is toch leuk om ze te zien vooral een moeder met een jonkie op haar rug. Verder is het ongeloofelijk dat die commandos zich daar midden in het bos ophielden. Je moet van krab houden wil je daar leven.

Hierna hebben we heerlijk seafood gegeten (alweer) en hebben eva en ik een wandeling langs het strand gemaakt. Hier stonden allemaal mensen in het water met schepnetten. En wij probeerde erachter te komen waar ze voor viste maar ze hadden alleen zakken met aarde maar ze filteren het dus voor parels. En er waren echt heel veel mensen mee bezig. Verder lag het strand vol mooie schelpen dus ik heb er een paar opgeraapt.

Daarna meteen weer door naar de volgende bestemming ergens anders in het mangroven bos. Eerst zijn we met de speedboat over de rivier geracet en de rivieren zijn hier echt kolossaal groot. Je kunt het je amper voorstellen zoveel groter dan in Nederland zijn ze. En terwijl je over de rivier vaart passeer je allemaal kleine bootjes waar mensen waarschijnlijk op wonen gezien hun kleren die ze te drogen hebben hangen. Soms zitten er oudjes aan boord soms jongeren, soms kijkt iemand  via een kijkgat uit de kajuit en soms loopt er een hond over de boot. Het is echt heel mooi om te zien. Op bestemming aangekomen zijn we met een roeiboot heel kort vleermuizen wezen kijken die uiteraard ondersteboven in de bomen hingen en flink veel kabaal maakte. Ze maakte een heel apart geluid. Verder was het opvallend hoe ongeloofelijk veel vis in het water zit! Dit verklaard ook de vele IJsvogels (kingfishers) die overal in het mangroven bos te zien waren. Ze zijn Schitterend donker bijna reflecterend blauw en wit. Helaas zie ik voor 1 of andere reden verder altijd maar heel weinig vogels in azie, ik heb nog geen 1 roofvogel gezien sinds ik hier ben.

Na de vleermuizen gingen we weer verder met de speedboat, en het was te merken dat het een speedboat was want de bestuurder gaste er flink op los. En dan op bestemming ging ie met een rotsnelheid richting de kant en dan heel laat liet hij het gas gaan gelukkig remde de boot dan supersnel af. Het is niet erg boeiend maar het gaf alles een net wat avontuurlijker tintje.

En nu was het tijd voor wat ik verassend genoeg het hoogtepunt van de trip vond. Ik had niet verwacht dat ik krokodillen in een grote poel met hekken eromheen boeiend zou vinden. Maar ten eerste zijn krokodillen ongeloofelijk indrukwekkend en te tweede gingen we krokodil vissen. We gingen een bootje op en kregen stokken met daaraan draad en aan het einde een visje. Dus hup de vis overboord terwijl al die krokodillen rond de boot kwamen hangen met hun bek wijd opengesperd. En als die vis dan tussen hun bek kwam flitste die bek vol grote tanden zo snel dicht dat je het niet eens kon zien. Iedere keer dat dit gebeurde gaf eva een gilletje en schelde ze in Tjechisch waarop ik alleen maar moest lachen. En die vis kregen ze niet meteen los dus dan had je ze vast aan je hengel en moest je goed vasthouden terwijl je voelde hoe krachtig die beesten wel niet zijn! En als je geluk had dan hadden ze alleen maar een floss beurt gehad en niet eens die vis te pakken. Dan kon je een andere krokodil "voeren" pesten. In ieder geval was het erg indrukwekkend en kon je echt zien wat een verassingsaanvallen die beesten kunnen uitvoeren.

Na de krokodillen was het tijd om terug te keren naar Saigon en hebben we nog lekker gegeten een paar potjes gepooled op de meest scheve tafel ooit en nu moet ik maar eens hard gaan werken (of lunchen)!

Groeten uit Saigon

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. marjolijne:
    22 september 2009
    hoi jongen van harte gefeliciteerd met je verjaardag!!! Super nu blijf ik weer op de hoogt van al je avonturen.
    Wat maak je weer veel mee, al dat eten ziet er heerlijk uit. kreeg er honger van en heb gelijk maar een ons gerookte zalm opgegeten. Jammer dat je er morgen niet bent voor de appeltaart,maar ik vries er wel een in.niet te veel drinken hoor anders hou je geen hersencellen meer over!!!
    hug hug ,je moeder
  2. Rob:
    Chúc mung sinh nhat!

Hallo Bastiaan,

Het duurde even om jouw site te vinden, maar na met Google 'Bastiaan Vietnam' gezocht te hebben kwam ik hiet uit. Zo bekend ben je dus al.

Chúc mung sinh nhat!, dat moet 'gefeliciteerd met je verjaardag' in het Vietnamees voorstellen.

Ik lees dat je het naar je zin heb in Vietnam. Leuk, maar ik hoop dat je nog wel eens terug komt.
    Wat een mooie verhalen schrijf je! Geweldig wat je daar allemaal beleefd. het lijkt wel een vakantie. je was toch daar voor je studie?
    Bedankt voor het boek wat je me voor míjn verjaardag hebt gegeven.
    Veel plezier nog in Vietnam. En als het je teveel wordt, of ergens voor moet vluchten ben je altijd welkom in Spanje, met of zonder leuke Vietnamese of Tjechische.

Rob
    en ook gefeliciteerd van Marian

En maak je maar geen zorgen om die appeltaart van je moeder, die ga ik wel helpen opeten.
  3. Arnica:
    23 september 2009
    Er is er een jarig
    hoera, hoera
    dat kun je wel zien dat ben JIJ!

We vinden het allen zo prettig ja ja
    en daarom zingen wij blij!

Hij leve lang hoera, hoera
    hij leve lang hoera, hoera
    Hij leve lang hoera, hoera!!!!

Lang zal hij leven, lang zal hij leven
    Lang zal hij leven in de gloria!
    In de gloriá
    In de gloriá!

Hieper de piep ... HOERA!!!
    Hieper de piep... HOERA!!!

Hieper de hieper de piep...
    HOERAAAAAA!!!!!

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag Bas!En nog hele vele jaren! Met veel reizen en zon. Volgend jaar weer eens thuis vieren? Een hele fijne vietnamese verjaardag!

Drie kussen! Arnica
  4. ad ,ucki en elma:
    25 september 2009
    leuk je avonturen. Hoe gaat tie ,zo te zien heb je het wel naar je zin ,doe je ook nog iets nuttigs met met je studie en weet je al iets meer over het koraal gebeuren,of is het alleen maar een hoop fun.He nog heel erg gefeliciteerd met je verjaardag, en we blijfen je volgen. Groetjes van de noorderlingen, aD ,uCKI, EN eLLEBELLEKE.
  5. marjolijne:
    30 september 2009
    lieve Bastiaan,
    gefeliciteerd met je verjaardag. Goed te lezen dAT JE HET ZO NAAR JE ZIN HEB.Ik doe de huishouding voorMaryse die een nieuwe knie heeft,en je moeder is op bezoek en zo weet ik van al je avonturen, geweldig.dikke kus van Oma.