Wat willekeurige observaties

8 oktober 2009

Terwijl ik net ontbijt ging halen zag ik een scooter met 3 mannetjes erop achtervolgd worden door een politie agent op een motor. Ze staken zo een weg over terwijl iedere weg hier druk gevuld is met scooters. En aangezien ik al zoveel ongelukken heb gezien hoop ik maar voor ze dat ze het hebben overleefd. En volgens mij werden ze achtervolgd omdat ze geen helmen op hadden dus..... Het laat weer zien ik weet nooit wat ik hier moet verwachten!

Verder wil ik nog wat vertelen over de dieren hier. In mijn badkamer is een klein mierenleger alle interessante voedsel en suikerresten uit mijn prullenbak aan het verplaatsen. Wanneer ik iets op mijn bureau laat liggen is het een dag later ook bezaaid met mieren. Die kleine miertjes lijken overal te zitten. Ik heb ook nog andere huisdieren in mijn kamer want af en toe lopen gekko’s over de muur. Ze zijn lichtbruin grijsachtig en hebben grote zwarte ogen en een bijna blije blik. Gekko’s zitten overal vooral s' avonds bij de neon lichten op het plafond buiten.

Buiten valt ook van alles te zien waarvan mijn favoriet toch wel de grote vlinders moeten zijn. Voor zo'n drukke bijna volledig met beton bedekte stad is het toch verassend dat er zulke schitterende grote vlinders rondvliegen. Waarschijnlijk kunnen ze hier overleven omdat er veel bomen in de stad staan waarvan vele toch tientallen tot misschien wel 100 jaren oud moeten zijn. Ook hebben ze overal bloemen waardoor er dan waarschijnlijk toch nog voldoende voedsel is. Verder zie je soms de grote libellen die ook overal te vinden zijn in Azië. Ze hangen dan met zwermen in de lucht en vliegen als behendige gevechtshelicopters rond. En als ik het toch over insecten heb soms kom je ook wel eens een kakkerlak of grote tor tegen maar gelukkig nog niet in mijn kamer.

En als ik het dan toch over ongedierte heb dan kan ik de ratten zeker niet vergeten. Ik heb al een aantal ratten gezien in Saigon waarvan het meest opvallend was bij de universiteit. Terwijl ik 's ochtends wachte op Dung rende twee ratten telkens van onder de snoep automaat naar een bankje en weer terug. Verder zag ik het zelf niet maar zei Eva pas dat ze een rat zag lopen achter de borden en etenspannen van een noodle (pho) restaurant waarna ze gewoon doorging met bestellen. Uiteindelijk hebben we daar niet gegeten omdat het eten al op was maar die rat deed er niet toe.

En verder lopen er nog schuwe katjes rond de dorm waar ik woon maar ze zijn zomaar bang van mensen. Ze gooien alleen alle vuilnisbakken die in de gang staan om.

En het verkeer laat mij af en toe denken aan natuur documentaires over de trektochten van gnoes op de Afrikaanse savanne. Het is in Saigon (centrum van Ho Chi Minh City) dus een echte beestenboel!

En Rob ik doe ook andere dingen dan alleen eten maar ik heb nog geen interessante manier gevonden om te vertellen over het lezen van wetenschappelijke onderzoeken en het schrijven van mijn thesis.

Groetjes Bastiaan

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. sander v:
    12 oktober 2009
    He kerel,

zo te horen vermaak je je daar nog allerbest. Kreeg zelfs net een bericht dat je in een bekend restaurant had gegeten ;). Veel plezier nog en grdraag je zo als je dat altijd doet.....

groeten visch
  2. Arnica:
    12 oktober 2009
    Wat een beestenboel ;-) Maar goed dat je dan vervolgens alles op kan eten... niet echt mijn ding, om nog even in te gaan op je slangen verhaal. En nu dus in Nha Trang, goede reis gehad? idd vertel in je volgende bericht maar eens wat over je onderzoek. En vooral doorgaan met foto's posten, leuk! Veel succes dr mee!
  3. Bastiaan:
    14 oktober 2009
    Ik ben de zwaluwen en Vleermuizen vergeten. Die vliegen ook nog overal door de stad in Saigon.