Illigaal vissen en op visite

24 oktober 2009 - Nha Trang, Vietnam

Ik heb dit stuk verdeeld in 2 aparte verhalen dus als je het eerste zomaar saai vind kun je de tweede proberen. De eerste gaat over vissen en de tweede over hoe het is bij mensen hier in huis.

Vissen

Gisteren ben ik wezen vissen met een trawler. Ik was afgelopen zondag uitgenodigd om mee te gaan vissen tijdens een school excursie van de Nha Trang University. In tegenstelling tot wat ik had verwacht waren minstens de helft van de studenten buitenlanders uit Bangladesh. Het waren maar 10 studenten maar toch. De studenten uit Bangladesh zouden 2 jaar blijven in Vietnam en waren er nog maar 2 maanden. Tot nu toe beviel het ze niet zo goed dus dat belooft nog wat voor ze. Wat wel grappig was is dat iedereen verbaast stond te kijken toen ik mezelf insmeerde met zonnebrand en ik moest uitleggen dat ik omdat ik blank ben makkelijk verbrand. Tijdens het wachten vonden de studenten de haven erg stinken wat waarschijnlijk ook zo is.(ik ruik bijna niks meer sinds deze zomer) Het water was echt pikzwart van alle vervuiling en er dreef een dikke dooie rat in het water. Ik had ook al een dooie rat zien liggen in het gras en ook nog een levende weg zien rennen. Ratten zat dus. En die vissers stappen gerust in het water en ik zag zelf een meisje haar kleren wassen met het water uit de haven. (lekker) Ik zie hier ook soms mensen zichzelf wassen in de zee of hun afwas doen met zeewater.

Na een tijdje wachten was het tijd om te gaan vissen. Een trawler is een visserschip dat gebruikt maakt van een bookkor. Een boomkor is een balk dat over de zeebodem wordt gesleept en vissen omhoog en zo in een net jaagt. Het net en de balk zijn verder nog uitgerust met kettingen (in dit geval vergelijkbaar met fietsenkettingen, een stuk kleiner dan NL) om de vissen effectiever omhoog te jagen. nadat we een eind weg waren gevaren van de haven werd het net te water gelaten en is het iets van 5 tot 8 uur onderwater gebleven (ik heb de tijd niet in de gaten gehouden). Op een gegeven moment vertelde de docent mij dat we illigaal aan het vissen waren omdat we binnen het MPA (marine protected area) aan vissen waren. Binnen het MPA is Trawling verboden maar de kapitein vertelde dat hij nog nooit zoiets was verteld "dus hij was niet illigaal aan het vissen." Verder vond hij het mpa management maar een corrupt stelletje en zei dat terwijl andere vissers er niet meer mogen komen de park manager zelf doodleuk gaat vissen in het mpa. Eerlijk gezegd zou het me niks verbazen. Op een gegeven moment dacht ik het net blijft zolang onderwater zou het niet al vol zittten maar de docent vertelde mij dat ze maar ongeveer 40 a 50 kg per 8 uur vangen. Dat bleek ook het geval toen het net omhoog werd gehaald. De vangst was niet bijzonder groot en gelukkig zaten er bijna geen koraal vissen in en al helemaal geen koralen of stenen. Waarschijnlijk is de bodem volledig zand of anders is in het verleden net als in Nederland alles dat op de bodem lag al weggevist. De vangst bestond uit vissen, krabben, inktvissen, octopussen, garnalen en dat was het geloof ik. Sommige van de beesten leefde nog en de octopussen en krabben begonnen te proberen om weg te vluchten. Helaas kon ik ze niet helpen maar ik vond het wel sneu. Verder was er ook nog een grote murene van misschien wel een halve meter die boven op de hoop vissen lag te kronkelen uiteindelijk is hij in een zak gestopt en verdwijnt ie binnenkort in iemands maag. Ik heb nog wel een kleine murene overboord gegooid wat nog een heel gedoe was. Wat een murene is kun je hier lezen

Ze lijken in ieder geval op een slang en hebben flinken tanden. Ik probeerde hem vast te pakken maar hij was nogal glibberig en begon steeds meer te kronkelen en te doen totdat hij zichzelf bijna in een knoop draaide maar uiteindelijk kreeg ik hem te pakken en heb ik hem overboord gegooid. De kans dat ie al dat heeft overleefd is niet zo groot maarja wie weet.

Uiteindelijk was de vangst niet zo groot maar dat is eigenlijk ook te verwachten sinds in tegenstelling tot wat je misschien zou verwachten zijn tropische zeeen niet erg productief. Het water is zeer voedingsof arm (misschien niet meer met alle rioolstorten en landbouw bemesting) en kan dus niet zoveel vis produceren als bijvoorbeeld in Nederland. Maar overbevissing kan ook hier weer een deel van de schuld opeisen. Volgens de kapitein hadden ze vroeger in hetzelfde gebied gevist voor garnalen en was het een garnalen broedgebied geweest. Helaas was dat ondertussen volledig vernietigd en vingen ze nog maar amper garnalen. En dat zijn niet de miezerige garnaaltjes die we in Nederland gewend zijn maar joekels van  ik denk wel 10 tot 20cm. Ook de winst die vissers verdiende was daarom drastisch afgenomen. Toen hij was begonnen met vissen 30 jaar geleden gebruikte hij nog een zeilboot en kon hij 's avonds de vissen rond zijn boot horen. Niet alleen dat maar soms sprongen de vissen zijn boot in. Nu zijn dat enkel nog herinneringen. Hij dacht ook dat de visserij misschien in 10 jaar uitgestorven of in ieder geval ernstig afgenomen zou zijn. Een speervisser die ik eerder deze week had geinterviewd had mij ook al verteld dat in de afgelopen 10 jaar zijn vangst met 50% was afgenomen en dat hij dacht dat speervissen in de toekomst zou verdwijnen. Het plaatje is niet rooskleurig.

Maar het varen was lekker voor een dagje en het was fijn om buiten te zijn. Ook dacht de kapitein dat ik erg sterk zou zijn en hij wou dus armpje drukken. Gelukkig won ik want anders had ik me aardig geschaamd. Het zou niet de eerste keer zijn dat ik verlies van iemand die 2 keer zo oud is als ik. Dus dat trainen is nog ergens goed voor.

Op Visite

Ik heb de afgelopen 2 weken de kans gekregen om bij een paar mensen op visite te gaan. De eerste is een docent bij de Aquaculture Institute en een erg aardige kerel. Blijkbaar is hij erg rijk en hij heeft onder andere een auto. Vandaar dat zijn huis ook vrij normaal is. Toegang tot het huis is flink afgesloten met een grote poort maar het huis zelf is aan de voorkant volledig open en kan gesloten worden met een roldeur. De woonkamer vooraan het huis is flink leeg en het werd de 2de keer dat ik bij hem kwam duidelijk waarom dat zo is want toen stond de auto in de woonkamer geparkeerd. Ik was bij hem uitgenodigd om te komen lunchen en ze hadden zoals altijd in Vietnam ontzettend veel eten voorbereid. Het was vis, kip, rijst en meer maar in ieder geval best lekker. Bij het eten hoort natuurlijk ook bier en omdat een neef (24 jaar oud) ook bij het eten was was 2 bier natuurlijk niet genoeg. Die kerel was politie agent dus ik ben benieuwd of hij nadat hij zelf zij dronken te zijn nog op de scooter is gestapt. Ik geloof dat ik uiteindelijk 4 biertjes ophad wat niet al te best was voor de rest van mijn schoolwerk die dag.

In ieder geval was de vorige visite gewoon gezellig en niets vreemds maar deze week ben ik op visite geweest bij wat studenten. Eerst ben ik langsgeweest bij Truong (eerst schreef ik zijn naam als Tuung) en het was spaarzaam, karig, spartaans, uhm een hellhole ingericht. Oke het is geen hellhole maar ook niet veel meer. Hij woont daar met nog een student hoa en nou ja ze hebben binnen niet veel. Hun bedden hebben geen matrassen enkel een heel dun matje en zijn dus knoerhard. En verder valt er niet al teveel te beschrijven want er is vrijwel niks ook al had hij wel een tv. Dat was dan wel weer luxe. Maar zie de fotos om te zien hoe zijn huis eruit ziet. 1 ding dat niet verschilde was dat het studentenhuis net als in Nederlandse mannen studentenhuizen erg smerig was.

En gisteravond ben ik met de ex van Sander Visch naar 2 van haar vriendinnen geweest omdat ze hun engels wilden oefenen. Nou dat was nog spaarzamer ingericht ze hadden geen bed maar gewoon een zeer dun matje op de vloer en verder wat boeken en dat was het. Ik denk niet dat wij als Nederlanders zo op de vloer zouden kunnen leven. Ik heb hier geen fotos van gemaakt en dat wordt ook moeilijk sinds het beeldscherm van mijn camera is gesneuveld op de vissersboot. Ik weet niet wat er is gebeurd maar opeens deed het scherm het niet meer. En dat terwijl ik mijn camera nog geen 1 keer heb laten vallen. En mensen als Jannes zullen vast wel weten wat een ongeloofelijk wonder het is dat ik het nog niet heb laten vallen. En mijn telefoon zou barsten van jaloezie als het gevoelens zou hebben zovaak dat die valt.

Nadat ik samen met de Le (de ex van Sander V) terug reed ree ik nog over een dikke rat. 'S avonds als het rustig wordt komen de ratten naar buiten en deze zat midden op de weg wat te eten. Ik had hem ontweken maar opeens schrok hij en rende zo pardoes onder mijn wiel. Gelukkig vielen we niet om want zo goed kan ik ook niet scooter rijden.

Nou dat is het even voor nu, morgen heb ik een bruiloft dus dat zal wel weer interessant worden.

Groetjes bastiaan

1. marjolijne:
    25 oktober 2009
    hoi jongen,
    Vanmiddag is opa vermonden geweest heb hem wat van je fotoos laten zien. Zoals gewoonlijk had hij er veel over te zeggen jawel.....niks!
    Wat triest het duiken zal dan wel niet veel zijn. Je hebt zeker nog niet gedoken ?
    Zou ook wel al die krabben etc. willen redden, maar ja dan kun je inderdaad niet doen op een vissersboot.
    Ben je al weer helemaal beter? zo te zien vermaak je je goed want je ziet er altijd zo vrolijk uit op je fotoos.
    Hier is de tijd een uur terug gegaan vandaag dus,wordt het nog vroeger donker bijna alweer november winter.
    Martijn is vandaag met Aurore gaan mountainbiken in de bossen van laignelet hij heeft een mountainbike voor Aurore in elkaar geknutslt, met roze accenten.
    Het wordt nu tijd om eens naar een ticket voor Vietnam te kijken als je nog wil dat ik een keer kom!!!?
    kus mama,

2. Arnica:
    4 november 2009
    Hi Bas wat een verhalen weer... en moet/wil overstroming ook nog lezen. Heb het in India wel overleefd, op de grond leven... des te meer waardeer je een bank/ bed weer thuis ;-)
    t Ga je goed kerel!