ongeluk en nieuwsbericht

29 november 2009

Nou de afgelopen tijd is echt veels teveel gebeurd maar ik vertel nu over mijn scooter ongeluk en spectaculaire video productie.

Gister reed ik terug naar de guesthouse maar ik was nog in Nha Trang en het was ontzettend druk want het was zaterdag avond en er was een soort gratis muziek evenement. Dus ik haal 2 meisjes in net terwijl hun een bocht naar links willen nemen en ik kon niet meer op tijd ontwijken. Het was dus een beetje allebei onze schuld maar ik had rustiger moeten rijden. En ik snap wel dat ze mij niet zagen want het is een stuk moeilijker om achterom te kijken als je iemand achterop hebt. Maar in ieder geval stootte we elkaar aan maar niet heel erg hard. Ik kon mijn evenwicht behouden en viel niet om maar die 2 meisjes vielen om met hun scooter. Dus klabam ik meteen in de ankers want wegrijden is niet mijn stijl en de politie stond recht voor mijn snufferd geparkeerd. De politie agent had het ongeluk gezien maar had evenveel interesse als een alcoholist voor een glaasje water dus dat was gelukkig geen probleem. Verder was er Gelukkig niks mis met hun scooter maar 1 van de meisjes had haar enkel verwond. Misschien was het gekneusd of heel misschien was iets gebroken maar in ieder geval zal ze wel flinke blauwe plekken hebben gehad op haar been. Maarja nadat je dat allemaal hebt vastgesteld wat moet je dan doen? Dus er kwamen een boel mensen en al gauw kwam het "money". Dus ik dacht ik doe niks totdat Linh een vriendin van mij er is zodat ze mij kan vertellen wat te doen. Dus uiteindelijk vroegen ze om 150,000 dong of ongeveer 6 euro. Ik had bijna niks in mijn portomonnee dus ik heb 250,000 gegeven of 10 euro. En dan stap je weer op je scooter en rij je blij verder. Volgens Linh had ik geluk gehad dat dit meisje niet zoiets had van ik ga zo'n buitenlander keihard uitbuiten. Dus daar ben ik weer goed vanaf gekomen maar het was wel even schrikken. Vervolgens terwijl ik 's avonds een motorbike met chaffeur van de discotheek naar mijn guesthouse nam knalde een dronken blanke kerel tegen mijn elleboog terwijl hij langsracede. Vervolgens knalde hij bijna tegen een hardstikke hoge stoeprand op de brug toen hij achterom wou kijken om vervolgens snel weg te racen.

Oke een ander interessant iets dat ik pas heb mee mogen maken is het maken van een nieuwsbericht over het einde van een studie naar de zeekomkommer standen. Nou is de zeekomkommer al niet het meest spectaculaire dier en fotogeniek zijn ze zeker niet dus het beloofde niet al te spannend te zijn maarja ik was uitgenodigd en dan ga ik altijd mee om te zien of er nog iets te beleven valt. We gingen eerst naar een fishing village om met een visserboot naar zee te gaan. Maar eerst moesten we aan boord komen met behulp van een mandbootje. Zo'n mandbootje is een kleine ronde boot die is gevlochten als een mand en dan waterdicht wordt geteerd. In ieder geval is het niet het meest stabiele ontwerp wat de interviewster knap demonstreerde. Blijkbaar begreep ze niks van gewicht verdelen dus viel ze al gauw op haar gat in die mandboot. Het is moeilijk om te beschrijven hoe onhandig ze bezig was maar het was een vermakelijk schouwspel. En ik was niet de enigste die dit vond want een groep mensen op de brug zaten smakelijk mee te kijken naar die mafkezen in hun mandboot. En de totale afstand om te overbruggen was maar 2 tot 3 meter. Toen we allemaal aanboord waren kwam vervolgens de mariene politie om te checken. Na een heleboel geouwehoer moesten we weer van boord want we mochten niet filmen. Dat is de overheid hier voor je. Daarnaast haddden we voor de zekerheid ook nog effies allemaal onze naam en geboorte datum moeten registreren. Dus we werden nog een keer getrakteerd op een smakelijk schouwspel toen de interviewster weer van boord moest.

Vervolgens reden we naar de haven waar we een speedboat huurde en voeren naar een vissersboot. De film ging dus gewoon door en werd ik getrakteerd op het volgende geweldige organisatorisch hoogstandje. Ze wilden een duiker filmen en dus had Hao een student aan de universiteit duikspullen meegenomen. Hij moest de duiker zijn voor in de film maar hij had nog nooit gedoken. Dat bleek toen mij werd gevraagd om hem te helpen met het klaarmaken van de duikspullen. De helft van de spullen ontbrak dus het was onmogelijk voor hem om te duiken en daarnaast was de luchtfles ook nog eens volledig leeg. Maarja er moest iets gefilmd worden dus hij trok het wetsuit flippers en de flippers aan, zette de duikbril op zijn kop met mijn snorkel waarvan hij niet wist hoe hij het moest gebruiken en dat was het. Vervolgens liet ik hem zien hoe zich achterover te laten vallen om het water in te duiken zoals duikers doen, dus dat ging hij doen. Met een halve salto viel hij achterover met zijn kop eerst in het water. Na dit fantastische begin kwam het echte hoogtepunt. Door de wetsuit bleef hij ontzettend drijven en hij had geen idee hoe hij flippers moest gebruiken dus hij was als een gek aan het spartelen in het water met zijn flippers hoog uit het water en met zijn armen op het water slaand. Hij was zeker weten geen duiker meer een drijver. Toen moest hij natuurlijk nog met een zeekomkommer uit het water komen dus werd een gepreserveerde zeekomkommer naar hem toe gegooid. Vervolgens met veel moeite en heel veel gespartel bracht hij deze naar de boot waarna een interview in het vietnamees volgde waarvan ik natuurlijk niks begreep. Ik weet alleen dat toen Hao geinterviewd werd als duiker hij zichzelf zo stoer mogelijk poseerde om de vragen te antwoorden. Ik betwijfel of iemand werkelijk gelooft dat hij een duiker is maarja. En nou hoop ik ooit nog deze pracht reportage te kunnen zien!

Oke meer verhalen volgen binnenkort ik hoop dat het vermakelijk was. Nou ja het tweede verhaal want de scooter crash was minder.

1. Diana:
    29 november 2009
    Hey Bas,
    Ik ben weer bijgelezen.
    Je schrijft je verhalen zoals je ze zou vertellen en heb ondertussen een aardig beeld van jouw leven daar.
    Keep writing he, ik blijf je volgen ;)
    x
  2. Martijn:
    11 december 2009
    hehe een uni. student die nog geen eens kan googlen :P je kan toch zo uit vinden wat je nodig hebt om teduiken. en je had wat lood om ze middel moeten doen was hij in ieder geval wel een duiker...